Kofeiinitonta kahvia, kiitos

Voi sitä käydä niinkin, että kun neljäkymmentä vuotta on ensi juomatta kahvia, tuleekin sitten juotua enemmän kuin ehkä pitäisi. Tämä tuli huomattua viime talvena, kun kahvikone surraili pitkin päivää, yhä enemmän vielä illallakin ja tiskikone täyttyi cappuccinokupeista ja lattelaseista, löytyi sieltä aina välillä myös espressokuppejakin. Uni ei tullut silmään illalla niin hyvin kuin ennen ja yölläkin tuli välillä valvottua turhan pitkään. En osannut lainkaan kuvitella, että kaikki johtuisi liiallisesta kofeiinista. Vielä kun sydänkin alkoi pamppailemaan välillä miten sattuu ja ilmassa oli lievää ahdistusta tai hermostuneisuutta, aloin tosissani miettimään, että olenko tosiaan näin stressaantunut.

Toki olin kuullut kofeiinin vaikutuksista ennenkin, mutta en osannut kuvitella, että se tosiaan ei sovi kaikille, eikä ainakaan siinä määrin mitä sitä tuli käytettyä. Niinpä tein keväällä kahvilakon, vaihdoin pavut kofeiinittomaan ja vaikutukset olivat varsin tuntuvat. Olen aina nähnyt paljon unia, enkä ollut lainkaan tajunnut, että kahvin juonnin myötä unet olivat jääneet pois, enkä muistanut niitä enää aamuisin. Muutenkin nukkuminen oli selvästi huonompaa ja laitoin sen vaan stressin piikkiin. Yllätys oli suuri kun muutaman viikon kofeiinittoman kahvinjuonnin jälkeen alkoi yöunet maittamaan aivan eri tavalla, uni tuli iltaisin kuten piti ja näin taas hurjaakin hurjempia unia yöllä. Ei siis mitään stressiä. Sydän on aina pistänyt menemään omaan tahtiinsa, mutta rytmihäiriöt viime talvena vaivasivat jo pitkin päivää. Kummastelin vaan tilannetta ja stressiä syytin, kun ei sitä muutakaan keksinyt. Rytmihäiriöiden myötä vaivasi myös jonkinlainen hermostuneisuus, tokihan se tekee ikävän olon, kun sydän kulkee omia latujaan. Kofeiinittoman myötä jäi pamppailut päivisin pois ja kyyti on selkeästi tasaisempaa ja olo sen myötä mukavampi, ei siis stressivaivaa tämäkään. Olen siis kofeiiniherkkä.

Tiedän, että tällä tekstillä osuu hiukan arkaan paikkaan, sillä me suomalaiset olemme varsinaisia kahvin lipittäjiä. Moni juo useita kupillisia päivässä ja totuushan on, että kahvi piristää ja sillä on myös myönteisiä vaikutuksia. On kovasti tutkittu kahvin ehkäisevää vaikutusta diabetekseen ja maksasairauksiin sekä vaikutuksia muistiin ja hermostoon. Toisaalta tosi monessa tutkimuksessa on pohdittu myös kofeiinista aiheutuvaa verenpaineen hetkellistä nousua, unettomuutta, vaikutuksia nukkumiseen, vatsan ongelmia sekä sydämentykytystä ja hermostuneisuutta sekä ahdistuneisuutta.

Totuus on myös se, että moni on juonut kahvia niin kauan, että sen vaikutuksia ei ehkä tiedosta tai ei tiedä mitä elämä olisi ilman kahvia. Riippuvaisia toki siitä olemme, sillä monella päiväkin ilman kahvia tekee päänsäryn. Omani kesti kofeiinin loppumisen myötä kolme päivää aamusta iltaan ja loppui sitten kuin seinään. Jos elämä sujuu mallikkaasti kahvin kera, niin mitä näitä edes pohtimaan, mutta jos huomaa itsessään ikään kuin stressioireita, vaikkei siihen ole syytä, kannattaa asiaa pohtia vaikka tältä kantilta. Suosittelen kokeilemaan muutaman kuukauden kofeiinitonta jaksoa.

Juon satunnaisesti kofeiinia sisältävää kahvia, jos vaikka poikkeamme kahvilla jossain, sillä kofeiinitonta on aika vähän saatavilla. Tällainen kahvinjuominen ei vaikuta kokonaisuuteen. Italiassahan tällainen kofeiinittoman kahvin juonti on hyvinkin yleistä ja sitä on paremmin saatavilla. Kotona on tällä hetkellä kaksi kofeiinitonta papusuosikkia Lucaffen decaffeinato, joka ei juuri tavallisesta kahvista eroa sekä Ruohonjuuresta tilattu Cafetorian kofeiiniton kahvipapu. Tykkään molemmista. Valmistamme siis kahvimme molemmat omalla masiinalla, sillä Ukko haluaa kahvinsa kofeiinin kera ja minä ilman. Jos on muuten sellainen pakkotilanne, että pitää vaikka valvoa illalla myöhään, niin juon pari kuppia tavallista kahvia ja tulos on taattu. Ehkä satunnainen kofeiini vaikuttaa vielä tehokkaammin, mene ja tiedä. Kofeiinia löytyy myös teestä, colajuomista, tummasta suklaasta ja energiajuomista, joten jos käyttää näitä kahvin lisäksi saattaa päivän kofeiiniannos nousta yllättäen aika suureksi. Eniten sitä kuitenkin on kahvissa ja varsinkin espressot pitkin päivää sisältävät yhteensä aika ison määrän kofeiinia. Kahvi on hyvää siitä ei pääse mihinkään ja kahvi suklaalla on ekstrahyvää, onneksi on tuo kofeiiniton versio, niin voi nautiskella kahvin mausta pitkin päivää.

Pysyvä linkki tähän artikkeliin: https://tyrniajatyrskyja.fi/arkistot/14607